Vino în grupul traducătorilor!

Haide şi tu în grupul "traducatori", pentru traducători

Powered by us.groups.yahoo.com

luni, 18 august 2008

Uniunea Naţională a Traducătorilor Autorizaţi solicită verificarea activităţii birourilor de traduceri

Mulţi oameni a remarcat reclamele pe care le scot în stradă birourile de traduceri. Pe cele mai multe dintre ele scrie vizibil: “TRADUCERI AUTORIZATE”. Or, multe dintre entităţile comerciale care-şi fac publicitate în acest fel nu aparţin unor traducători autorizaţi în temeiul Legii 178/1997, nu deţin în consecinţă nici un fel de capacitate de a efectua aceste servicii, efectuând ceea ce se cheamă o “intermediere”. Legiuitorul nu a luat în seamă posibilitatea acestei intermedieri, ea fiind deci lipsită de temei legal.

De ce nu-şi fac reclamă intermediarii de traduceri autorizate scriind: “Intermediere...”? Pentru că cei mai mulţi dintre clienţi ar refuza din principiu să plătească un comision inutil dacă ar şti că fac asta, căutându-i pe prestatorii de servicii în drept. Din această cauză, UNTAR solicită Primului-Ministru accesul la informaţiile privind situaţia de pe teren, în vederea revenirii ei în limitele Legii. Menţionăm că textul de mai jos apare prin amabilitatea domnului Ştefan Macovei, preşedinte UNTAR.



DOMNULE PRIM MINISTRU

În temeiul actelor normative internaţionale în vigoare, îndeosebi directiva 84/450/CEE referitoare la combaterea publicităţii înşelătoare şi a consecinţelor nefaste ale acesteia Vă rugăm să ne autorizaţi cât mai grabnic cu putinţă să efectuăm un control voluntar amănunţit al publicităţii înşelătoare, mai ales în domeniul activităţii traducătorilor autorizaţi de Ministerul Justiţiei. Un asemenea control riguros se impune deoarece au apărut semnale că există fenomene îngrijorătoare despre modul cum se produc şi se întocmesc neglijent acte de autoritate publică, despre comercializarea unui bunuri şi servicii care sunt exceptate de la exerciţiul comercial, despre incompatibilităţi, despre practici de concurenţă neloială, fenomene care prin amploarea lor se pare că ţin de marea corupţie etc.

Uniunea Naţională a Traducătorilor Autorizaţi din România nu se poate pronunţa asupra acestor situaţii fără un control prealabil efectuat de profesionişti care lucrează în domeniul traducerilor autorizate. Dorim ca autorizarea pe care ne-o veţi elibera să conţină cel puţin: accesul nostru neîngrădit la documentele oficiale deţinute de societăţile comerciale, de persoanele fizice autorizate şi în mod deosebit de traducătorii autorizaţi, de angajatorii, de colaboratorii şi de clienţii acestora, chiar dacă aceştia sunt societăţi comerciale, instituţii sau autorităţi publice, cu excepţia informaţiilor clasificate.

Solicităm ca profesioniştii pe vor fi folosiţi pe durata acestor controale şi care sunt angajaţi la autorităţile şi instituţiile publice sau la alţi angajatori să beneficieze de 2 zile pe săptămână fără diminuarea drepturilor salariale, de diurnă şi de rambursarea integrală anticipată a eventualelor cheltuieli de călătorie şi cazare de la bugetul de stat. După încheierea fiecărui control vom elabora un document de constatare care va conţine şi un set de recomandări celor în cauză pentru a se evita situaţia de a se apela la instanţele de judecată. Aceleaşi documente vor fi depuse la Inspectoratele Teritoriale de Muncă, la Ministerul Justiţiei, la Ministerul de Interne şi la Guvern pentru înregistrare şi examinare. În cazul în care se vor descoperi acte juridice cu vicii la întocmire sau lovite de nulitate, acestea vor fi declarate nule prin decizii administrative. În cazul în care se vor descoperi fapte care intră sub incidenţa legilor penale reprezentanţii acestor instituţii vor cere organelor de urmărire penală să se autosesizeze. În cazul în care vreuna din cerinţele noastre nu poate fi satisfăcută vă rugam să precizaţi acest lucru, menţionând încadrarea juridică a refuzului.

Preşedinte,
Ştefan Macovei

2 comentarii:

Cristian spunea...

Tovarasi, practici de genul asta s-au mai vazut in Romania si in perioada cand se faceau colectivizari si dupa 1989 cand se mai gasea cate o casta profesionala care sa incerca sa acapareze un domeniu. Personal, pot spune si pot dovedi oricui doreste ca atat UNATR, cat si d-l Macovei frizeaza ridicolul prin pretentiile si incompetenta afisate chiar cu tupeu.

Am sa incerc sa ofer doar 3 argumente pentru aceasta afirmatie si il invit pe domnul Macovei sa-mi argumenteze contrariul.

In primul rand, nici o entitate care nu este autoritate publica abilitata prin lege nu poate face control intr-o societate comerciala. Ceea ce cere d-l Macovei este ilogic si contrar oricaror norme juridice. Societatile comerciale sunt entitati care desfasoara activitate economica si respecta cadrul legal, chiar daca d-lui Macovei nu-i convine ca firma X sau Y "intermediaza", cum pretinde dansul, activitati de traducere autorizata. Atata vreme cat firma X este autorizata de statul roman sa desfasoara servicii de traducere si interpretariat (vezi CAEN), chiar daca intermediaza o activitate intre angajatul propriu/collaborator si client, ea face acea activitate. Codul Activitatilor Economice contine o astfel de activitate si prestarea serviciului se face sub numele companiei si nu sub cel al traducatorilor/interpretilor chiar daca acestia semneaza pe documentele respective. Ce ar insemna ca si Ordinul Arhitectilor sa ceara eliminarea firmelor care nu sunt detinute de arhitecti, ca si Colegiul Medicilor sa ceara eliminarea firmelor care au spitale particulare si nu sunt detinute de medici?! Unde vom ajunge atunci?!

In al doilea rand, d-l Macovei nu are habar de continutul legii 178 si nici ce inseamna lege. Ar vrea dansul cumva sa schimbe legea ca sa-si satisfaca capriciile lingvistice?
Cererea urmatoare este penibila: "Dorim ca autorizarea pe care ne-o veţi elibera să conţină cel puţin: accesul nostru neîngrădit la documentele oficiale deţinute de societăţile comerciale, de persoanele fizice autorizate şi în mod deosebit de traducătorii autorizaţi, de angajatorii, de colaboratorii şi de clienţii acestora, chiar dacă aceştia sunt societăţi comerciale, instituţii sau autorităţi publice, cu excepţia informaţiilor clasificate."
Intrebarea mea este ce lege in Romania sau in orice alta tara permite vreunui ong sau vreunei firme sa verifice activitatea unor entitati comerciale? Il provoc. Poti sesiza activitati ilegale (atunci cand ai obtinut informatia pe cai care nu sunt ilegale), da, dar nu sa il controlezi. Ah, si nu doar firma de traduceri, ci si pe clientii acesteia si colaboratori?! Pana unde poate merge prostia ...

In al treilea rand, si ma opresc aici caci pierd timpul cu tampeniile UNATR, d-l Macovei ne arata tuturor cum ar trebui sa suga el si altii ca el bani de la bugetul de stat pentru ‘controlarea agentilor economici’: "Solicităm ca profesioniştii pe vor fi folosiţi pe durata acestor controale şi care sunt angajaţi la autorităţile şi instituţiile publice sau la alţi angajatori să beneficieze de 2 zile pe săptămână fără diminuarea drepturilor salariale, de diurnă şi de rambursarea integrală anticipată a eventualelor cheltuieli de călătorie şi cazare de la bugetul de stat."
Intrebare: maine veti vrea cumva si o pusca sau un satar ca sa-i eliminati pe cei care nu va considera profesionisti?

D-l Macovei, mergeti la culcare. Poate maine va veti trezi cu ganduri mai bune pentru breasla din care se presupune ca faceti parte. Colegilor dumneavoastra le urez numai de bine si le propun sa deschida ochii bine cu ce organizatie profesionala isi asociaza numele.

Unknown spunea...

http://www.eso.org/public/archives/images/large/eso1006b.jpg

Ati intrebat inainte in scris punctul de vedere oficial ITM si/sau ONRC. Afisati public raspunsurile primite.

Postări populare

Google